10 Eylül 2016 Cumartesi

Macaristan'da Erasmus: Budapeşte

Ünlü Macar Parlamentosu (Foto bana aittir.)

       Geçen yıl tamda bu zamanlarda Macaristan'da Budapeşte'yi keşfetmekle meşguldum. Oraya üniversite öğrencileri arasında popüler olan Erasmus yeni adıyla Erasmus+ öğrenci değişim programı ile gittim. Gitmeden önce benimde tabi herkes gibi aklımda bazı sorular vardı. Erasmus+ size pek çok ülkede öğrenim görebilme imkanı sağlıyor. İsviçre, Almanya, Hollanda, Fransa, İspanya, Avusturya, Macaristan, Letonya, Polonya... Genellikle Avrupa'daki şehirler arasından ucuzluğu ve sunduğu imkanlar bakımından Polonya öğrencilerin gözdesi olmuş durumda. Avrupa'daki diğer ülkelere ucuz ve rahat ulaşım imkanı sağlıyor, bu yüzden de bir çok öğrencinin ilk tercihi arasında bulunuyor.

     Benim tercih listemde ikinci sırada bulunuyordu, çünkü Adana gibi 40°sıcak olan bir yerden Polonya kadar soğuk olan bir yere gitmek istemiyordum. Buna dayanabilir miydim bilmiyorum, donar kalırdım galiba normalde de Adana kışında üşüyen elleri buz tutan biriyim. Neyse demem o ki bana az biraz daha sıcak yerler lazımdı. Haritayı önüme aldım, bir de bizim okulun gönderdiği okul listesini. Budapeşte'ye çok sıcak bakmaya başlamıştım. Küçüklüğümden beri ismini her duyduğumda meraklanırdım, Budapeşte hımm nasıl bir yer acaba bir gün gitmeli... Kalbim onu seçti ve ilk sıraya şüphesiz Budapeşte'yi yazdım. Tabi bundan önce internette bir sürü araştırmalar yaptım; para birimi, kültürü, turizmi, insanları, Erasmus için uygunluğu, şehrin yapısı, gidenlerin yorumları vs...
     İlk olarak para birimi Macar Forinti(HUF) bizim para değerimize çok yakın bir değeri var. Buradan bakabilirsiniz.  Bizim eski paramızda olduğu gibi onlarda da şuan sıfırlar biraz bol. Mesela 1000ft yani 1000 forinti bizde 10-11 lira gibi düşüneceksiniz. 5000ft 50 lira, 2500ft 25 lira gibi, bu şekilde kavradığınızda alışverişte de rahat edersiniz, kafanız karışmaz ya da daha az karışır diyelim. Çünkü her zaman rakamlar böyle olmuyor, mesela 1 lira şuan itibariyle 92,78ft ediyor. (10.09.2016) Ee hani sıfırlar diyebilirsiniz işte her zaman öyle kolay olmuyor ama telaş etmeyin er geç alışacaksınız. Fiyatlar buraya göre biraz pahalı. Meyve-sebze fiyatları Türkiye'ye kıyasla Budapeşte'de pahalı fakat hibeniz ve erasmus için ayırdığınız birikiminiz size yeterli olacaktır. Bizdeki Bim, Şok onlarda Penny ve Tesco. Evinizi ayarladıktan sonra hemen size en yakın Penny ve Tesco'yu belirlemeniz gerekecek, ee öğrenci ucuz alışverişi sever. Kültür açısından benzediğimiz bazı yönler olsa da ayrıştığımız yönler biraz daha fazla. Normalde Polonya'da toplu taşımada ve sokakta alkol tüketimi yasak olmasına rağmen Macaristan'da aynı durum geçerli değil. Gün içerisinde çok fazla bu durumla karşılaşabilirsiniz fakat içenler de kendi halinde olduğundan size pek zararları dokunmaz. İnsanları nasıl diye bana sorarsanız, sıcakkanlı, sevecen ve yardımsever. Tabi bu biraz nasıl insanlarla karşılaştığınıza da bağlı, yardımseverlik açısından herkes aynı şeyi söylemiyor, belki de bizim şansımız yaver gitmiş olabilir. Şehrin mimarisine, köprülerine, meydanlarına, yiyeceklerine ve Tuna nehrine aşık olacağınızı rahatlıkla söyleyebilirim. Özellikle de gece Parlamento Binası ve şehirdeki diğer ışıklandırmalar sizi kendine çekecek. Bu şehri daha çok keşfetmek isteyeceksiniz. Demem o ki; Budapeşte'de Erasmus olur, hem de çok güzel olur :)

Daha fazla bilgi edinmek için aşağıdaki linklere tıklayabilirsiniz.




NOT: Yazının devamı gelmeyecek, bu sadece kafadaki soruları gidermek üzere yazılmıştır. Budapeşte anlatılmaz, yaşanır diyelim. 😁 Büyüsü bozulmasın! 😊
--> Yine de kafanıza takılan bir şey varsa aşağıda sorabilirsiniz, teşekkürler!

26 yorum:

  1. Yazınızı şöyle birkaç ay öncesinden görmeyi inanın çok isterdim. Polonya'da donacağım gerçeģi bir kez daha önüme sunulmuş oldu. Ama Macaristan'ı ziyarey edeceğim ülkeler arasına koydum bile. Bilgi için çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kalın kalın giyin bişeycikler olmaz Şeyma'cım. İlgin ve yorumun için teşekkürler. Güzel bir gezi diliyorum sana :)

      Sil
  2. Oncelikle ellerine saglik gercekten cok guzel ozetlemissin durumu :) Budapeste Erasmus icin gidilecek en guzel sehirlerin basinda geliyor bana gore de.Insanlarin sicakkanli oldugu fikrine pek katilmasam da yine de deneyimlerimiz hemen hemen ayni.Budapeste cok duzenli bir sehir.Insanlari da kural-bilir insanlar.Burda yasamak cogu sehirde yasamaktan cok daha kolay ve tarihi havasiyla cok daha eglenceli ve ogretici.Gidecekler adina ben kendim gidiyormuscasina heyecanlandim diyebilirim😄 Bu guzel sehri cok ozledim.Tekrar gorusebiliriz umarim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Unknown olarak yorum yaptığın için şuan seni tanımakta biraz zorluk çekiyorum ama tahminlerim var, aynen insanlar konusu genel olarak çok sıcakkanlı olmasalar da benim rastladığım insanlar böyleydi, güzel ve yönlendirici yorumun için teşekkür ederim. Görüşmek üzere :)

      Sil
  3. Güzel bir yazı olmuş Macaristan da Erasmus adına. Bunun part2 part3 adı altında detaylı yemek, temel gezilecek yerler diye devamını okumak isterim kaleminden.
    Okuyunca Macaristan Erasmus zamanımız geldi aklıma. Tam anlamıyla yansıtmışsın yazıya. Okuyunca duygulandım. Eline sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oy canım benim! İlk başta ben de detaylı yazmak istedim ama daha sonra insanları gitmeye cesaretlendirmeyle yetinmek istedim çünkü oranın gizemini bozmak istemiyorum, biliyorsun her şey sen keşfedip deneyince güzel. Devamı da onlara sürpriz olsun :)

      Sil
  4. Baha Ahmet Yılmaz10 Eylül 2016 12:52

    Bende henüz yeni olmama rağmen öncelikle bana söylediğin tavsiyeler ile hayatımı maksimum seviyede kolaylaştırdigin için sana teşekkür ediyor ve bende burada yaşadıklarımı paylaşmak istiyorum. Budapest in bana göre en büyük sorunu konaklamak merkezde birçok üniversitenin yurdunun olmaması bunu daha da zor bir hale getiriyor ama 12 gün boyunca şehrin en merkezindeki hostel inde kalmam şehiri 2 haftaya yakın bir sürede çözmeme sebep oldu. Ulaşımın mükemmelliği de bana göre budapeste yi diğer Avrupa şehirlerinden 1 adım öne çıkarıyor çünkü gerçekten her yere metro tramvay yada en azından otobüs var.

    Tuna nehri, parlamento binası, opera, buda castle, daha neleri saysam bilemem ama her birine en az 2 şer kere gittim. Hele ki erzsebet ter parkı her akşam gençlerin buluşup çimlerde yada havuz kenarında sabahlara kadar şarkılar söyleyip sohbet etmesi için kurulmuş resmen. Alkol kullanmayan biri olarak buranın en ucuz şeyinin bira olması da beni biraz üzmedi değil. Bunun dışında insanlar gerçekten sıcak kanlı adres sorduğunuz zaman bırakın söylemeyi sizi oraya kadar götürenler bile gördük biz. İngilizce olarak ta herkes biraz da olsa biliyor bilmeyen de vücut diliyle sizinle anlaşmaya çalışıyor. Daha neler görürüm bilmiyorum ama konu altında güncel olarak paylaşmaya gayret göstereceğim. Son olarak benim budapeste motto'm "Peşte kalbim sendee: :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahacım mükemmelsin. Bu uzuuun ve bilgilendirici yorumun için teşekkür ederim. Evet alkol kullanmayan biri olarak ben de biranın sudan ucuz olduğunu gördüğümde bayağı şaşırmıştım, yaşam kaynağı su daha ucuz olmalıydı bana göre amma velakin her şeye kafa takıp üzülürsek sadece kendimizi perişan ederiz, bu yüzden tadını çıkarmaya bak kardeşim benim :)

      Sil
  5. Canim Erasmus'a gitmeyi dusunen arkadaslar icin oldukca bilgilendirici bir aciklama olmus :) tabi Budapeste anlat anlat bitirilemez, sokaklari, havasi, harika manzaralari, insanin kendisini ozgur ve rahat hissetmesi... Ama ön bilgilendirme icin gayet faydali konulara deginmissin, tebrik ederim. Dusundukce ozluyorum, 1 yil gecti hala bilet bakiyorum uygun birşeyler bulursam gideyim diye :) Daha detayli yazilarini bekliyorum, iyi yazmalar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle, ben de tekrar gitme planları yapmaktayım. İnşallah tekrar gideriz, daha önce yürüdüğümüz yollarda anılarla beraber yürürüz. Geri dönüş yaptığın için teşekkürler Yoncacım :)

      Sil
  6. Ellerine sağlık canımm, öncelikle çok güzel bir yazı olmuş. Okurken hani yemekler dedimm, biliyorsun bizim ilgi alanı daha çok onlara kayıyordu :) Aslında kısa tutman iyi olmuş, seri şeklinde olunca daha bir hoş olabilir diye düşünürkenn yorumlara bir göz gezdirdim ve Esra'nın yorumunu görüp gülümsedim :) sanırım ne kadar zaman geçerse geçsin, Budapeşte ile ilgili bir kelime bile bizim geçmişe bir anlık da olsa gitmemiz için yeterli olacak, şuanda da olduğu gibi :) 😍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum için çok teşekkürler. Budapeşte'yle ilgili bir seri hazırlamayı düşünmüyorum şimdilik sadece karar aşamasındakilere yardımcı olmak için buranın gidilesi bir yer olduğunu anlatmak istedim. Heyecanı bozmayalım diyelim :)

      Sil
  7. Budapeşte’nin Kalbinde TÜRK HOSTEL’i, Hesaplı & Temiz Konaklama Imkanı!
    Budapeşte’nin merkezinde Mayıs 2016’da açılan, Türk sermayeli Hostelimize kısa süreli iş gezisi, turistik gezi ve Erasmus amacı ile Budapeşte’ye gelen Türk misafirlerimizi bekliyoruz.
    * Hesaplı günlük konaklama imkanı
    * Uzun süreli konaklamalarda cazip fiyatlar
    * Metro ve Tranvay’a 1 dakika yürüme mesafesinde erişim
    * Bayanlar için ayrı oda seçeneği
    * Hostel odalarının dışında, 2 kişilik, 3 kişilik özel banyolu, klimalı, TV’li odalar
    * Zengin Türk Kahvaltısı
    * Budapeşte ve Macaristan hakkında genel bilgilendirme hizmeti
    * Havaalanı transfer hizmeti
    * Macaristan’da Lisans, Master eğitimi hakkında bilgilendirme ve Üniversitelere ücretsiz yerleştirme
    * Erasmus öğrencilerine para transferi konusunda destek
    * Talep durumunda Macaristan’da herhangi bir yer ya da Budapeşte’de tur organizasyonları
    CENTER HOSTEL BUDAPEST
    Adres: 1074 Budapest, Dohány utca 57.
    Cep Tel & Whats App: +36 70 205 75 64 (Türkçe Destek)
    Tel.: +36 1 781 20 43 (Türkçe Destek)
    Email: centerhostel1@gmail.com
    Web: centerhostel.eu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum için teşekkürler, birileri için faydalı olacağını umut ediyorum :)

      Sil
  8. en büyük hatam erasmusla yurt dışına gitmemek :( bu arada bloğunuzu keşif etkinliğinden buldum bana da beklerim sevgiler :) http://efsaninguncesi.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, bloguma hoşgeldiniz! Erasmusla olmasa bile inşallah güzel geziler yaparsınız, hiçbir şey için geç değil. Hemen blogunuzu takibe alıyorum, karşılıklı etkileşimde kalalım, iyi günler dilerim...

      Sil
  9. Bahar döneminde Erasmus'a gidiyorum. Para çekme/gönderme vs konularını nasıl halletmek lazım? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle soru için teşekkür ederim, bu konu gayet önemli. Başta ben de ne yapmam konusunda kararsızdım. İnternetteki araştırmalarım sonucunda yurt dışında bir çok ülkede olan Unicredit Bank ile anlaşması olduğu için Yapı Kredi'den TLCard çıkartmıştım. İçine Türkiye'deyken belli bir miktarda yükleme yapmıştım. Macaristan'da huf, Almanya'da euro, Polonya'da zloty çekmene olanak sağlıyor. Böylelikle para çevirme işlemi ile uğraşmıyorsunuz. Bunu tavsiye ederim, bizim için büyük kolaylıktı. Ayrıca aileniz de bahsettiğim karta Türkiye'den ek yükleme yapabiliyor. İyi bir erasmus geçirmeniz dileğiyle, sevgiler...

      Sil
  10. Merhaba :) Öncelikle Budapeşte üniversitesine yakın ev kiraları ne durumda ? ve okulun kendi yurdu var mı biliyo musun? Henüz açıklanmadı ancak tercihlerimin ilk sırasına budapeşte yazmayı düşünüyorum. Bi de Müslümanlara karşı toplum genelinde bi ön yargı var mı? :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, bildiğiniz üzere Budapeşte başkent olduğu için özellikle Peşte tarafı daha hareketli ve canlı ee tabi ev kiraları biraz pahalı, Buda tarafı daha sessiz sakin ve fiyatlar da biraz daha uygun. Genel bir ön yargı yok, Allah iyi insanlarla karşılaştırsın. Güzellikler diliyorum :)

      Sil
  11. cokkk guzel bir yazii kolay gelsin ve boyle devam et esracimmm dedigin gibi yasanir anlatimaz ama bir ricam var oradayken sasirtiran seyler bir yazi da bekleriz seviliyorsun #cibuti umarim bu kalime birsey hatirlatir sana hhhhhh

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevgili dostum Meryem seni burada görmek çok güzel, önerini dikkate alacağım. #Djibouti her zaman kalbimde 💓

      Sil
  12. Merhabalar Ben şubat ayında macaristan/budapeşte ye gidicem Lisans eğitimi için fakat bu acentaların çok para istemesinden sonra ben acaba kendim yapamazmıyım demeye başladım her şey iyi giderken aklıma bir şey takıldı o da oturma izni orada oturma izni almak uzun bir süreç mi bu süreçi açıklarsanız sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Doğukan, ben 2015 yılında gittim. O zaman acentalar aracılığıyla da yapılıyordu fakat bu yaz vize başvurusu yapan arkadaşım konsolosluğun acentalarla olan ilişkisini bitirdiğini söyledi, yani bu durumda kendin gidip başvurman gerekecek, gitmişken Ankara'yı da gezersin diyelim. Oturma iznine gelince zor bir süreç değil, Macaristan'a gittikten sonra 1 ay içinde göçmenlik bürosuna evraklarını teslim edip bekliyorsun, daha sonra da oturum kartını almaya gidiyorsun.Bu yüzden kalacak yerini ayarladıktan hemen sonra gitmeni tavsiye ediyorum. Şimdiye kadar vizeden geçip oturum izni alamayan birini duymadım. Başvurudan sonra en geç 1 ay içinde kartın çıkacaktır. Budapeşte'ye gittiğin için de şanslısın ayrıca, süreçte başarılar diliyorum :)

      Sil
    2. Merhabalar öncelikle cevabıunız için teşekkür ederim IBS in yök denkliği yokmuş bu büyük bir sorun her acenta yök denkliği var dedi bugün detaylı görüşmeler yaptım ve yök denkliği yok dendi şimdi ortada kalmış gibi oldum ben orda okurken benim o okuldan öğrenci begem olucak mı çünkü yök denkliği yok okulun

      Sil
    3. Sevgili Doğukan, keşke bu konuda bilgim olsaydı ve direk cevaplayabilseydim, bu sayfadan araştırmanı tavsiye ediyorum hatta bir şey bulamazsan veya emin olmak için telefonla arayıp da bilgi edinebilirsin. Denkliği olan bir üniversite her zaman daha iyidir :)

      http://www.yok.gov.tr/web/denklikbirimi

      Sil

EĞER TESADÜFEN YA DA HERHANGİ BİR ŞEKİLDE BU YAZIYA ULAŞTIYSANIZ VE OKUDUYSANIZ, LÜTFEN YORUM YAPIN! :)

Yorumlarınızı bekliyorum...
---
Waiting for your comments...